vliegtuig_steenokkerzeel_5.jpg

Burgemeesters Noordrand vrezen toenemend vliegverkeer door wijziging windnormen

din 22 mei 2018

De burgemeesters van de Noordrandgemeenten Wemmel, Grimbergen, Machelen, Meise en Vilvoorde vrezen door de nieuwe windnormen, die federaal minister van Mobiliteit François Bellot thans voorstelt voor Brussels Airport, een toename van circa 2.000 vertrekkende vliegtuigen per jaar over zich heen te krijgen. Voor de vliegroutes te wijzigen eisen ze een federale vliegwet en een globaal samenwerkingsakkoord over een evenwichtige verdeling van het vliegverkeer.  

Vorige week raakte bekend dat Bellot de huidige regeling voor de windnormen wil wijzigen. Momenteel is het zo dat bij overschrijding van 7 knopen rugwind en 15 knopen zijwind het preferentieel baangebruik (landen via Leuven en opstijgen op de 25R richting Brussel en Noordrand) niet meer kan en er moet opgestegen worden richting Leuven en geland vanuit de Oostrand of Brussel. Om veiligheidsredenen behield Belgocontrol de mogelijkheid om al vanaf 5 knopen rugwind een banenwissel door te voeren. In het nieuwe voorstel mag nog enkel van baan gewisseld worden vanaf 7 knopen rugwind.

De vijf burgemeesters zijn zeer bezorgd over het voorstel. Zij vrezen namelijk dat het aantal vertrekken boven de Noordrand met 1986 vluchten per jaar zal toenemen, terwijl het aantal boven de oostrand met 1.787 vermindert. Door het plan-Bellot zouden er verder boven het centrum van Brussel met 111 vluchten minder zijn en boven de Leuvense regio 99 minder.

Bellot zou volgens de burgemeesters ook van plan zijn de ringroute te verplaatsen naar de Noordrand om hiermee de geluidsmeter van Neder-Over-Heembeek te ontwijken. Deze ligt aan de basis van de meeste Brusselse boetes voor overschrijding van de geluidsnormen.