uplace.jpg

Meer omzet voor handelscentra dankzij Uplace

vrij 29 mei 2015

Nog maar eens duikt er een studie op over de impact van Uplace. Dit keer liet Uplace zelf onderzoeken welke invloed het winkel- en belevingscomplex zal hebben op de handelscentra in de buurt. Resultaat: de winkelcentra van onder meer Leuven, Mechelen, Grimbergen en Meise zullen méér omzet draaien dankzij Uplace. Maar er zijn volgens de onderzoekers ook verliezers: Vilvoorde en enkele shoppingcentra in Brussel zullen wel klanten kwijtspelen.

Als Uplace in 2018 de deuren opent, zal dat geen negatieve gevolgen hebben voor de meeste handelscentra in de buurt. Met die belangrijke boodschap pakt Uplace vandaag uit. Volgens de onderzoekers van drie onafhankelijke studiebureaus zullen winkelgebieden als Leuven, Mechelen, Grimbergen, Meise of Aalst een grotere omzet draaien.  Een gevolg van de bevolkingsgroei en het feit dat die bevolking in de toekomst meer zal besteden. Maar wie de studie doorneemt, ziet al gauw dat het centrum van Vilvoorde wél klanten verliest. Tegen de opening van Uplace in 2018 zijn dat er bijna 8% minder. Het verlies zou volgens de projectonwikkelaar vijf jaar later wel zijn teruggebracht tot -2,30%.

Niet alleen Vilvoorde verliest klanten, er zullen volgens de onderzoekers ook slachtoffers vallen in het Brussels Gewest. Woluwe Shopping Center, City 2 in Brussel en Westland in Anderlecht zullen 30% van hun klanten verliezen aan Uplace.

De nieuwe studie lokt veel reacties uit. Voor Vilvoords burgemeester Hans Bonte is het duidelijk dat Uplace het publieke draagvlak voor het winkelcomplex wil vergroten door er een positief beeld rond te scheppen. Het NSZ, een neutrale organisatie voor zelfstandigen, vindt het opmerkelijk dat Uplace de toekomst kan voorspellen en ervan uitgaat dat consumenten over enkele jaren méér zullen spenderen. Volgens Unizo-topman Karel Van Eetvelt kwamen de onderzoekers dan weer uit bij  een conclusie die ze vooraf al voor ogen hadden.