Parket vervolgt NMBS, Infrabel en bestuurder stoptrein voor treinramp Buizingen

vrij 10 maa 2017

Het parket Halle-Vilvoorde heeft vanmorgen bekendgemaakt wie het wil vervolgen voor de treinramp in Buizingen in februari 2010. Het gaat om de bestuurder van de stoptrein Leuven-'s Gravenbrakel, vervoersmaatschappij NMBS en spoorwegbeheerder Infrabel. De bestuurder riskeert 5 jaar cel en een boete tot 3000 euro. Infrabel en NMBS riskeren elk boetes tot 600.000 euro.

De treinramp van Buizingen, waarbij de stoptrein Leuven-'s Gravenbrakel in botsing kwam met de IC-trein Quévrain-Luik, dateert van 15 februari 2010 en kostte het leven aan 19 mensen. Daarnaast vielen er ook 162 gewonden, onder wie 11 zwaargewonden.

Uit het onderzoek bleek dat de bestuurder van de stoptrein door een stoplicht gereden was. Zelf heeft hij steeds volgehouden dat het licht op groen stond. De onderzoeksrechter stelde de man in verdenking. Dat was ook het geval met Infrabel en NMBS omdat de uitrusting van de treinen en het spoornet mogelijk nalatigheden en/of hiaten bevatte. 

Zeven jaar later is het parket Halle-Vilvoorde klaar met zijn eindvordering. Het parket wil de bestuurder van de stoptrein, de NMBS en Infrabel wil vervolgen. Of ze zich allemaal effectief zullen moeten verantwoorden, beslist de Brusselse raadkamer. Op 24 april zal de die het dossier rond de treinramp in Buizingen behandelen.