gen_10.jpg

Twee nieuwe sporen tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek

zon 17 jan 2016

Infrabel legt dit weekend de laatste hand aan het nieuwe 15km lange spoor tussen Anderlecht en Sint-Katharina-Lombeek. Vanaf maandag wordt het eerste spoor richting Brussel in gebruik genomen. Maandag 25 januari is het de beurt aan het tweede spoor richting Denderleeuw. 

Deze uitbreiding van 2 naar 4 sporen op lijn 50A (Brussel-Denderleeuw) maakt deel uit van de realisatie van het Gewestelijk Expresnet, kortweg GEN. De werkzaamheden zijn gestart in 2008. Opmerkelijk is dat er al die jaren aan de nieuwe infrastructuur gewerkt werd terwijl de sporen in het midden steeds in dienst zijn gebleven. Zeker als je weet dat dit de drukste spoorweg van het land is. Dagelijks passeren er op deze spoorlijn 275 treinen. Tijdens de spits kan dit zelfs oplopen tot 25 treinen per uur.

Dit en volgend weekend vinden de laatste spoor, -sein- en bovenleidingswerken plaats aan de 2 buitenste sporen tussen Anderlecht en Lombeek. Sinds vrijdagavond 20u werken de spoorploegen 56 uren onafgebroken om de cruciale verbinding te maken tussen de 2 nieuwe sporen van lijn 50C en de bestaande sporen van lijn 50A. Volgende weekend gebeurt hetzelfde maar dan in de richting van Gent. Om dit staaltje vakmanschap tot een goed einde te brengen worden er 115 mensen op het terrein ingezet.

Het treinverkeer van de hoofdlijn Brussel – Denderleeuw (Lijn 50A) wordt tijdens die twee werkweekends in beide richtingen omgeleid via het westelijk ringspoor Brussel-Zuid – Jette (Lijn 28) en de spoorlijn Jette – Denderleeuw (Lijn 50). De reizigers moeten dan rekening houden met een extra reistijd van 5 tot 10 minuten richting Brussel en van 5 minuten richting Gent/Kust.

Technisch hoogstandje

Voor de realisatie werd verspreid over het 15 km lange traject eerst een bedding aangelegd en vervolgens de nieuwe spoorinfrastructuur. Bij de grondwerken werd er 1.100.000 m³ aarde afgegraven en 750.000 ton steenslag (ballast) als onderlaag aangebracht. Bij de spooraanleg kwamen er 48.000 dwarsliggers aan te pas en werden er 600 nieuwe bovenleidingspalen geplaatst. In totaal installeerde Infrabel ook 100 veiligheidsbakens voor de seinen en 28 seinketen langs de nieuwe sporen.

[[{"type":"media","viewmode":"mediaoriginal","fid":"40887","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"406","width":"610"}}]]

Het meest in het oog springende was de vernieuwing en aanpassing van maar liefst 30 bruggen op het spoortraject waaronder het 522 meter lange Pedeviaduct (beschermd monument) in Dilbeek. Andere belangrijke kunstwerken zijn onder andere de nieuwe spoorbruggen over het kanaal Brussel – Charleroi en over de Ninoofsteenweg in Schepdaal. In totaal heeft Infrabel 500 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe spoorinfrastructuur. De investering omvat tevens de aanleg van 8 km geluidsschermen en de nieuwe aanplanting van 20 hectaren aan spoorbermen als compensatie voor de ontbossing langs het spoortraject. Parallel met de spoorlijn werd ook een fietsroute over de volledige lengte van het traject aangelegd.

Tweede fase: vernieuwing van de bestaande sporen

Nu de nieuwe sporen in gebruik worden genomen kan Infrabel starten met de vernieuwing van de bestaande sporen van lijn 50A. Een klus die wellicht tot eind 2018 zal duren. (foto’s Infrabel)