stationvilvoorde.jpg

Vilvoorde eist dwangsommen als station niet gerenoveerd wordt

din 7 jul 2015
De stad Vilvoorde zal dwangsommen eisen van de bevoegde instanties als de renovatie van het station niet snel van start gaat. Ook volgens de Vilvoordse Adviesraad Toegankelijkheid is het vijf voor twaalf. Die vraagt de sluiting van het station als er niet snel een oplossing komt.

Er hangt schimmel op de muren, de trappen zijn versleten, de perrons verkommeren. Het station van Vilvoorde is al lang aan renovatie toe. Maar in februari schoof spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel de werkzaamheden weer op de lange baan omdat er geen geld voor is. Daardoor zullen ze ten vroegste in 2018 plaatsvinden. Veel te laat, vindt Philip De Smet van de Vilvoordse Adviesraad Toegankelijkheid: "Ongevallen die gebeuren, oudere mensen die vallen op de trappen en die dan naar het ziekenhuis moeten. We willen dat de renovatiewerken zo spoedig mogelijk gebeuren, of anders zal het station moeten gesloten worden."
 
Burgemeester Bonte erkent het probleem. Hij spreekt van Kafkaïaanse toestanden: "De NMBS wil alles zelf financieren, wetende dat Infrabel een acuut probleem heeft van 1,8 miljoen euro. De NMBS wil dat voorschieten, ware het niet dat Infrabel dat niet graag heeft en intussen is een pingpongmatch bezig tussen Infrabel en de NMBS, met een minister die niet deblokkeert. Iedereen kijkt met andere woorden naar iedereen en niemand neemt zijn verantwoordelijkheid."
 
Omdat alles strop zit, neemt de stad nu juridische stappen. Vilvoorde heeft minister Galant, Infrabel en de NMBS officieel in gebreke gesteld en is nu een dossier van dwangsommen aan het voorbereiden. Dat is ongebruikelijk, beseft Bonte, maar absoluut noodzakelijk volgens hem.