stakingtrein.jpg

Nieuwe Brusselse spoortunnel dit jaar klaar

maa 23 maa 2015

De NMBS gaat eind dit jaar de nieuwe spoortunnel Schuman-Josafat in gebruik nemen. Dat maakten spoorbaas Jo Cornu en minister van Mobiliteit Galant bekend op een persconferentie.  

De tunnel maakt deel uit van het Gewestelijk Expressnet dat het openbaar vervoer van en naar de hoofdstad moet verbeteren. De spoortunnel Schuman-Josafat biedt een belangrijke link tussen de spoorlijn Namen-Brussel en de oostelijke spoorlijn Halle-Vilvoorde.

Dat maakt het mogelijk dat bepaalde treinverbindingen niet langer door de verzadigde Noord-Zuidverbinding moeten. Daardoor kunnen er snellere verbindingen gemaakt worden, bijvoorbeeld naar de luchthaven.

S-lijnen verbinden Rand met Brussel

Eind dit jaar is de tunnel klaar en dan lanceert de NMBS ook de zogenaamde S-lijnen. Dit naar het voorbeeld van de S-bahn in Zwitserse en Duitse steden. “We gaan met deze aparte benaming ook duidelijk maken dat het gaat om het voorstedelijk treinaanbod in en om Brussel”, zegt woordvoerder Bart Crols

De S-lijnen omvatten in eerste instantie de huidige treinverbindingen in en rond Brussel. Het hele gewestelijk expresnet bestaat trouwens voor 62% uit spoorlijnen die er nu al liggen. Maar tegen eind 2017 komen er nieuwe sporen bij want dan moet 90% van het vooropgestelde gewestelijke expresnet in gebruik zijn. Ook het aanbod breidt dan gevoelig uit.  

De GEN-zone is een netwerk van 141 treinhaltes in Brussel en de rand, waarvan er 103 direct aansluiten op metro, tram of bus. Vlotte verbindingen met een ticket dat geldig is op al die vervoersmiddelen is dus een must.