Het Platform pleit voor een globaal samenwerkingsakkoord dat in eerste instantie uitgaat van de veiligheid van piloten, passagiers en de omwonenden. Ook moet er rekening gehouden worden met o.m. het historisch baangebruik, de voorgeschreven vliegprocedures en de feitelijk en objectieve geluidsbelasting van omwonenden. Binnen dit kader dient een billijke spreiding van de lasten van de luchthavenactiviteiten te worden vastgelegd. Om Fremault aan te manen water in de wijn te doen biedt het Platform haar een bidon water aan.
Het Platform haalt voorts uit naar het feit dat Fremault afgelopen donderdag de maatregelen bejubelde die Ryanair nam om boetes te vermijden. Als een toestel van de luchtvaartmaatschappij vertrekt van op baan 25R gebeurt dit van het oostelijk begin van de baan en wordt ook sneller opgestegen. "Dit is een duidelijk bewijs dat Brussel weigert om mee te werken aan een billijke spreiding van de lasten van de luchthaven. Deze vertrekprocedure zorgt immers voor extra fijn stof en meer grondlawaai in de onmiddellijke omgeving die volledig gedragen wordt door de inwoners van Vlaamse gemeenten", aldus het Platform.