© stad Halle

Halle verlengt contract Dikke Bertha tot eind 2024

1 maand geleden

De stad Halle verlengt de huur van de LiDAR-flitspaal “Dikke Bertha” met één jaar. De stad huurt de superflitspaal sinds april en plaatst die regelmatig op een andere locatie om bestuurders aan te manen hun snelheid te beperken. Oppositiepartij N-VA is niet te spreken over de superflitspaal en ziet liever trajectcontroles.

Met 19 stemmen voor, 11 stemmen tegen en twee onthoudingen verlengt de stad Halle de huur van de LiDAR-flitspaal tot eind 2024. “Dergelijke systemen zijn nog niet te koop, we kunnen ze alleen maar huren,” licht schepen van Mobiliteit Bram Vandenbroecke (Groen) op. “Dat kost ons 6.300 euro per week, maar die kost betaalt zichzelf terug.” Volgens hem levert Dikke Bertha resultaten op. “Vooral op locaties waar de paal voor een tweede keer geplaatst wordt, daar zien we dat er minder geflitst wordt.” De LiDAR wordt zowel op grote steenwegen als in smalle straatjes opgesteld. “Het record staat op 120 km per uur in een zone 50,” weet Vandenbroecke.

Benjamin Swaelens en Sven Pletincx

Op de gemeenteraad kwam oppositiepartij N-VA met scherpe kritiek op het systeem. Volgens gemeenteraadsleden Sven Pletincx en Benjamin Swalens is de LiDAR gewoon een grote geldpot voor de stad. Zij berekenden dat Dikke Bertha tussen april vorig jaar en maart van dit jaar meer dan 480.000 aan snelheidsboetes opleverde. “Ondanks een jaarlijkse huur van ongeveer 280.000 euro voor de camera, blijft er een aanzienlijke winst van 200.000 euro over voor de stadsfinanciën,” aldus Pletincx.

Volgens N-VA zorgt de superflitspaal niet voor een blijvend effect op de verkeersveiligheid en is een trajectcontrole een beter alternatief. Ze wijzen op het succes van dergelijke controles in buurgemeente Sint-Pieters-Leeuw.” Bijna niemand rijdt er nog te snel langs de controles. De boete-inkomsten zijn zo goed als nul en de verkeersveiligheid is blijvend verhoogd. In Halle is dat net andersom”, klinkt het.