asse_ringweg2.png

Oppositie Asse heeft alternatief ringtracé uitgewerkt

maa 15 feb 2016

De Lijst ZELLIK-RELEGEM heeft een alternatief ringtracé uitgewerkt om de mobiliteitsknoop in Asse te ontwarren. Het nieuw tracé zal voorgesteld worden op de eerstvolgende gemeenteraad.  

De lijst ZELLIK-RELEGEM verliet eind oktober 2015 de werkgroep Ringweg, toen bleek dat alternatieve tracés niet bespreekbaar waren en de gemeente bleef vasthouden aan de zogenaamde driekwartsring door Asse. Daarbij wordt de eerste fase van de ringweg, die begint aan het station en eindigt aan de rotonde Huinegem, doorgetrokken tot de N9 ter hoogte van Kalkoven. In een latere fase zou er een bocht gemaakt worden van de N9 naar de N285 (Edingsesteenweg).

“Het geplande tracé afkeuren zonder een alternatief voor te stellen is echter al te gemakkelijk. In onze zoektocht naar een de(r)gelijk alternatief zijn wij niet over één nacht ijs gegaan. Wij hebben de tijd genomen om ons grondig en uitgebreid te laten informeren door kenners binnen het domein en hebben ook diverse plaatsbezoeken afgelegd”, verduidelijkt fractieleider Erik Beunckens. “Als conclusie zijn wij uiteindelijk gekomen tot een veel grotere ‘fase 2’, die vertrekt aan het rondpunt Huinegem  en op de Dendermondsesteenweg op een rondpunt uitkomt net voorbij Krokegem. Het is wenselijk van daaruit nog een doorsteek te maken (een zogenaamde Fase 2bis) naar de N9 richting Aalst teneinde niet alleen het kruispunt Wijndruif te ontlasten maar ook van het gehucht Krokegem een verkeersluw wooncentrum te maken”, besluit Beunckens. (zie onderstaand schema ZELLIK-RELEGEM)

[[{"type":"media","viewmode":"mediaoriginal","fid":"42163","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"399","width":"610"}}]]

Volgens ZELLIK-RELEGEM is dit alternatief tracé goedkoper omdat er ook minder onteigeningen moeten gebeuren en het tracé minder ingewikkelde bouwtechnische constructies bevat. Het nieuwe tracé lost ongeveer 80% van de problematiek van het doorgaand verkeer op. Het kan ook sneller gerealiseerd worden en zal een kleinere impact hebben op de wijken in de omgeving van de Edingsesteenweg, Rampelberg, Koensborre, Koningin Astridlaan, Kalkoven, Nerviërsstraat, Tienbergen, Marlier, het scholencomplex Vijverbeek en bvb. de nieuwe seniorie VivAsse .

Het nieuw tracé zal op 22 februari voorgesteld worden op de gemeenteraad.