Colruyt test slimme winkelkar in Halle: “Zelf producten inscannen en automatisch afrekenen”

woe 6 maa

Klanten van de Colruyt-winkel in Halle zullen de komende maand mogelijks verrast opkijken als ze een wel heel bijzondere kar in de gangen van hun vertrouwde winkel zien opduiken. Vanaf deze maand test de warenhuisketen een winkelkar die zelf de producten scant die erin terechtkomen en automatisch afrekent. “Op die manier kan het winkelen en het betalen van de boodschappen nog sneller verlopen. Het gaat om een primeur in ons land”, klinkt het.

De komende maand wordt de slimme winkelkar door enkele eigen medewerkers van Colruyt uitgeprobeerd in de winkel van Halle. Tijdens het boodschappen doen in de winkel, registreert de klant de producten die hij of zij wenst aan te kopen door de barcode te scannen in de winkelkar zelf. Via slimme sensoren en met artificiële intelligentie controleert winkelkar de correcte registratie en het gewicht van de producten. Die worden digitaal opgeladen op de tablet die in het handvat van de kar verwerkt is. De test met de innovatieve winkelkar is een volgende stap van de warenhuisketen richting de winkel van de toekomst.

“Voor producten zonder barcode, zoals groenten en fruit, hebben we een oplossing voorzien voor de toekomst: de klant zal in eerste instantie zelf kunnen wegen op een speciaal daarvoor voorziene weegschaal in de versmarkt. Via een code op de weegschaal kan de klant zijn gewogen producten ingeven op de winkelkar om deze aan zijn lopende rekening toe te voegen. Tijdens de test met de medewerkers zullen de groenten en fruit apart in de kar gelegd kunnen worden, waarna ze aan de kassa gewogen worden”, zegt Jo Willemyns van Colruyt. “Een product terug in de rekken plaatsen kan ook makkelijk: de klant kan dit aangeven via de interface van de kar en het product vervolgens terugzetten.”

Betalen gebeurt automatisch, onder andere via Payconiq, op het moment dat de klant de winkel wil verlaten. “Met de slimme winkelkar willen we tegemoetkomen aan klanten die weinig tijd hebben en zo efficiënt mogelijk wil winkelen: we geven klanten de mogelijkheid hun keuze aan boodschappen meteen in te scannen. Ook het betaalproces kan automatisch verlopen op de kar zelf, indien de klant dat wenst. Niet meer aanschuiven aan de kassa dus, als je met deze kar winkelt: dat zorgt voor een sneller proces zowel voor medewerkers als voor de klant”, aldus Jo Willemyns.

“Met de slimme winkelkar willen we tegemoetkomen aan klanten die weinig tijd hebben en zo efficiënt mogelijk wil winkelen."

- Jo Willemyns, Colruyt