Noord- en oostrand vragen evenwichtig luchthavenbeleid

Tom Serkeyn / Klaartje Van Rompaey
In Gemeenschapscentrum De Zandloper in Wemmel hebben vanochtend negen burgemeesters uit de Noord- en de Oostrand een platformtekst ondertekend waarin ze de overheid oproepen om werk te maken van een luchthavenbeleid dat een evenwicht garandeert tussen economie, ecologie en leefbaarheid, en waarbij de overlast eerlijk wordt gespreid over de Rand en Brussel. 
Niet alle overlast voor de Randbewoners
Grimbergen, Kortenberg, Kraainem, Machelen, Meise, Tervuren, Vilvoorde, Wemmel en Wezembeek-Oppem slaan de handen in mekaar in aanloop naar de vliegwet die straks de vliegroutes vanop Brussels Airport zal vastleggen. "De bedoeling is om een duidelijke boodschap te sturen naar overheden, het Vlaams Gewest en de federale overheid. We willen zeggen dat wij, de gemeenten in de Rand, bereid zijn om ons gedeelte van de lasten te dragen. Maar wat we niet kunnen aanvaarden, is dat wij de enigen zijn die deze lasten moeten dragen."
 
Gezamenlijke vuist tegen Brussel
De gemeenten uit de Noord- en oostrand maken dus samen een vuist tegen de hoofdstad. Want Brussel wil een No Fly-zone instellen en dat zou betekenen dat er geen enkel vliegtuig meer over het Brussels Gewest mag vliegen. "In het verleden zijn we eigenlijk te braaf geweest", beaamt Marleen Mertens, burgemeester van Grimbergen. We hadden ook kunnen geluidsnormen vragen, we hebben dat niet gedaan, we zijn altijd blijven pleiten voor die evenwichtige spreiding. Dus ik denk dat Brussel inderdaad een beetje zijn boekje te buiten is gegaan."
 
Geen tijd te verliezen
De ondertekening was een unieke gebeurtenis, want het is de eerste keer dat zoveel gemeenten de krachten bundelen in het dossier van de luchthaven. De plaformtekst zal verstuurd worden naar de ministers van de verschillende overheden. Maar er mag niet getreuzeld worden, want die nieuw vliegwetgeving is voor zeer binnenkort. Europa verwcaht dat elke lidstaat tegen uiterlijk 14 juni een vliegwetgeving heeft.  Als dat niet zo is, dan worden de bestaande vliegroutes vastgelegd. Die kunnen dan nog wel veranderd worden maar dan is die procedure veel zwaarder.