Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Actiegroepen bundelen de krachten en eisen afschaffing van alle nachtvluchten

Actiegroepen bundelen de krachten en eisen afschaffing van alle nachtvluchten

Zowat alle actiecomités rond Zaventem pleiten voor de afschaffing van alle nachtvluchten tussen 22u en 7u. Voorts vragen ze dat een deel van de activiteiten van Brussels Airport worden overgeheveld naar regionale luchthavens. Dat hebben de actiecomités vanmorgen bekend gemaakt op een gemeenschappelijke persconferentie. 

Alle burgerinitiatieven en verenigingen rond de luchthaven van Zaventem hebben hun krachten gebundeld. Ze nemen hierbij voortaan een gezamenlijk standpunt is. Ze eisen van de verschillende regeringen dringend maatregelen om de overlast die de luchthaven veroorzaakt, te beperken.

“Dat is inderdaad uniek. Dat komt omdat door een nieuwe Europese maatregel er na juni 2016 nog moeilijk kan geraakt worden aan de capaciteit van een luchthaven. We hebben dus het mes op de keel gekregen. Dus alle mensen die voorheen met vuur en zwaard de luchthaven bestreden hebben, bundelen nu de krachten”, verduidelijkt Josephine Overeem van Actie Noordrand.  

Brussels Airport verhuizen naar minder bevolkte regio?

In een eerste fase wil het platform de openingsuren van Brussels Airport beperken en alle nachtvluchten tussen 22u en 7u afschaffen. Om dat mogelijk te maken eisen ze ze dat het koeriersbedrijf DHL zijn investeringsproject op Zaventem stopzet. Voorts willen ze het aantal vliegbewegingen beperken tot 220.000 vluchten op jaarbasis en een deel van de luchthavenactiviteiten verhuizen naar minder dicht bevolkte gebieden. “Op Zaventem zouden bijvoorbeeld de vrachtvliegtuigen behouden kunnen blijven. De charters daarentegen zouden kunnen afgeleid worden naar regionale luchthavens. En dat mag in Wallonië en Vlaanderen zijn”, aldus Overeem van Actie Noordrand.

Tot slot vragen ze een onafhankelijke studie die onderzoekt of het mogelijk is om Brussels Airport te verhuizen naar een minder dicht bevolkte regio van het land.