gen_10.jpg

GEN komt er zo snel mogelijk, benadrukt Galant

don 4 feb 2016

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) herhaalt dat het Gewestelijk Expresnet (GEN) rond Brussel er zo snel mogelijk zal komen, ook richting Wallonië. De minister kreeg de voorbije dagen in Wallonië heel wat kritiek te verwerken omdat ze dinsdag in de Kamer verklaard had dat het GEN richting het zuiden geen prioriteit meer is voor de NMBS en Infrabel. Maar in de krant La Libre benadrukt ze nu dat haar uitspraken verkeerd geïnterpreteerd werden. 

Door allerlei juridische procedures en een tekort aan middelen is er voorlopig nog geen werk gemaakt van een ontdubbeling van de sporen op de lijnen 161 (Brussel-Ottignies) en 124 (Brussel-Nijvel). In de Kamer had minister van Mobiliteit Galant dinsdag gezegd  dat die uitbreiding naar vier sporen geen deel meer uitmaakt van de prioriteiten van de NMBS en Infrabel. Het GEN-fonds telt bovendien nog slechts 105 miljoen euro, terwijl 700 tot 900 miljoen zou nodig zijn voor een ontdubbeling van alle lijnen.

De Franstalige oppositie was niet mals voor Galant. Onder meer DéFI (het vroegere FDF) en de PS verweten de minister dat ze het GEN richting Wallonië wil begraven. Maar in La Libre zegt de minister dat haar woorden foutief geïnterpreteerd werden. Zo stapt ze binnenkort wel degelijk met een dossier naar de regering om het aantal sporen op de betrokken lijnen naar vier te brengen. Ook premier Michel laat via zijn kabinet weten dat de uitbreiding een prioriteit blijft. 

Ook Hoeilaart rekent op snelle realisatie

De inwoners van Hoeilaart hebben jarenlang de overlast van de werken voor het S-net moeten slikken. Het is hoog tijd dat ze er ook de vruchten van kunnen plukken. Dat zegt de Hoeilaartse burgemeester Tim Vandenput. Tien jaar geleden gingen de ingrijpende werkzaamheden van start. De stations van Hoeilaart en Groenendaal werden vernieuwd, de bedding voor de extra sporen is klaar.”Wij hebben het laatste decennium de lasten vooral gehad van de GEN-werken. Dat zijn bruggen die verbouwd zijn, dat zijn onteigeningen, verbredingen van trajecten, vrachtwagens die daar onze wegen hebben kapotgereden. Na de lasten willen wij toch wel de lusten ook hebben. En dus willen we op een flexibele manier naar Brussel kunnen reizen”, aldus burgemeester Tim Vandeput. Hij hoopt dat de federale regering alsnog met extra geld over de brug komt, om de twee extra sporen aan te leggen.