Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Milieu- en fietsverenigingen vragen snelle uitvoering fietsGEN

Milieu- en fietsverenigingen vragen snelle uitvoering fietsGEN

Heel wat milieu- en fietsverenigingen dringen aan op een snelle realisatie van het fietsGEN of een Gewestelijk Expresnet voor de fietsers. Daarom nodigden ze vanmorgen een aantal politici uit voor een fietstocht van Halle naar Brussel.

Het fietsGEN moet Vlaanderen en Brussel verbinden via hoogwaardige fietsroutes. Met het fietsGEN willen de overheden pendelaars veilig, snel en duurzaam van en naar de hoofdstad brengen. Maar ondanks de vele beloftes laat de realisatie te lang op zich wachten.

Daarom organiseerden de stadsbeweging BRAL, de Fietsersbond, Gracq (Les cyclistes quotidiens) en Regionaal Landschap Pajottenland en Zennevallei vanmorgen een fietstocht met een ontbijt langs het kanaal Brussel-Charleroi. Hiermee willen ze alle bevoegde politici motiveren om snel werk te maken van de Kanaalroute en andere geplande fietssnelwegen. Daarom werden vanmorgen onder meer Brussels minister Pascal Smet, Brussels staatssecretaris Bianca Debaets en kabinetsmedewerkers van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts en gedeputeerde Tom Dehaene uitgenodigd om deel te nemen aan de fietstocht. Zij hadden vanmorgen om 7u al afspraak aan het station in Halle.

“Het is essentieel om enkele grote en gevaarlijke kruispunten heraan te leggen op een fietsvriendelijke manier, zoals de Sainctelettebrug en de oversteek met de Ninoofsesteenweg in Brussel . In Halle is de Roggemanskaai de belangrijkste ontbrekende schakel van de zuidelijke kanaalroute. We vragen dat de jaagpaden echt brede, comfortabele en veilige fietssnelwegen worden die zo een volwaardig alternatief kunnen vormen voor het gemotoriseerde verkeer”, aldus Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Betere fietssnelwegen zouden de inwoners ook motiveren om minder vaak de auto te nemen. Het aandeel fietsverplaatsingen in Brussel en de Rand ligt immers onder de 4%, terwijl het aandeel korte verplaatsingen in dit stedelijk gebied zeer hoog is. In Brussel en de Vlaamse Rand zijn 71% van de verplaatsingen korter dan 15 km en het aandeel verplaatsingen korter dan 5 km bedraagt 51%. Een zeer groot aandeel van deze korte verplaatsingen gebeurt vandaag met de auto, onder meer omwille van een gebrek aan veilige en comfortabele fietsinfrastructuur.