werken_aan_de_ring.jpg

Vlaamse regering stelt investeringsplan Brusselse Ring voor

maa 28 maa 2016

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft vanmorgen een omvattend investeringsplan met onder meer grootschalige werken aan de Ring rond Brussel. Daarbij wordt het lokale van het doorgaande verkeer gescheiden. Er komen ook drie nieuwe tramlijnen, 41 km nieuwe fietsinfrastructuur en meer groen.

Investering van 2 miljard euro

Het investeringsplan dat minister Weyts vanmorgen voorstelde bedraagt 2 miljard euro. “Vlaams-Brabant is het kloppende hart van het land, maar we staan er met z’n allen stil. Om vooruit te gaan, moet in Vlaams-Brabant de schop in de grond," aldus Weyts.

De files op de Ring worden vooral veroorzaakt door de jaarlijks ongeveer 1.100 incidenten en accidenten. Dat er zoveel ongevallen gebeuren, heeft dan weer alles te maken met de vele weefbewegingen op de huidige Ring. Maar ook zijn de aanleiding voor de files op de Ring rond Brussel. Maar er is ook een groot gebrek aan alternatieven voor de wagen.

Scheiding tussen doorgaand en lokaal verkeer

Om het aantal weefbewegingen te beperken en zo het aantal ongevallen terug te dringen, wordt het lokaal en het doorgaand verkeer op de R0 gescheiden over een lengte van 20 kilometer tussen de aansluiting E40 Kust en E40 richting Leuven. Ter hoogte van Laarbeekbos komt er een ecoduct waardoor meer groen en extra ruimte wordt gecreëerd voor mens en dier. 

41 km nieuwe fietspaden

Weyts investeert tegelijk in de alternatieven voor de auto. Zo komen er fietstunnels, fietsbruggen en fietspaden boven, onder en rond de Ring. Drie van die verbindingen maken deel uit van nieuwe fietssnelwegen, maar er komen ook 41 km nieuwe fietspaden langs steenwegen zoals de Brusselsesteenweg in Asse, de Leuvensesteenweg in Zaventem en de Tervurenlaan in Tervuren. “Met deze extra investering in fietsinfrastructuur, proberen we maximaal pendelaars te verleiden om de wagen te laten staan. Niet zozeer met milieuargumenten, maar met harde economische argumenten: met de fiets raak je snel, veilig en comfortabel op je werk”, zegt Weyts. 

Brabantnet komt er

Met drie gloednieuwe tramlijnen wordt ook het alternatief van het openbaar vervoer van en naar Brussel uitgebreid. De 3 gloednieuwe tramlijnen van het zogeheten Brabantnet omvatten de verbindingen Brussel-Willebroek, Brussel-Zaventem Luchthaven en Jette-Zaventem Luchthaven. Een tramcapaciteit die per dag 20.000 auto’s van de Ring rond Brussel kan halen. 

Grote informatiecampagne

De herinrichting van de Ring zelf moet beginnen in 2019.Tegelijk met deze aankondiging wordt nu een project-MER besteld. Om iedereen voldoende te informeren, lanceert Weyts ook een grootscheepse informatiecampagne via sociale media zoals Facebook, Twitter en de website www.werkenaandering.be.