Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Einde A12 wordt omgevormd tot stadsboulevard

Einde A12 wordt omgevormd tot stadsboulevard

Brussel Mobiliteit heeft zopas een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd om het einde van de A12 om te vormen tot stadsboulevard. De rijweg wordt aangepast en zal plaats maken voor bijna onderbroken groene ruimte die langs de woonwijken van Neder-Over-Heembeek loopt en de parken van Laken verbindt. 

Het project beslaat de drie km tussen de gewestgrens met Vlaanderen en het kanaal ter hoogte van Van Praet. Dankzij de reorganisatie van de wegen worden de groene ruimtes veel beter bereikbaar voor de bewoners en daalt tegelijk de overlast van het autoverkeer. “We starten met de heraanleg van de invalswegen van Brussel. We transformeren autosnelwegen tot intermodale stadsboulevards: vlot en bereikbaar, groener en leefbaarder voor alle bewoners. De A12 wordt zo een groene, vlotte en leefbare toegangspoort voor iedereen”, zegt Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Door de omvorming naar stadsboulevard wordt de A12 smaller en trager. Richting Brussel gaat het van drie naar twee en vervolgens naar één rijstrook. In de andere richting blijven twee rijvakken over. De maximumsnelheid zal ook dalen van 90 naar 50 kilometer per uur. “Met het oog op een meer stedelijke inrichting wordt het aantal rijstroken beperkt en het wegverkeer zal er toch vlotter verlopen”, is projectleider Hugo Convent overtuigd van het project.

VOKA en Touring vrezen heel wat fileproblemen en ook Brussels staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet kant zich tegen de plannen. "Deze plannen zijn niet doorgesproken met de Brusselse regering. In deze financieel moeilijke tijden zijn er andere investeringen die meer prioriteit hebben", zegt Smet aan BRUZZ. "Dit ruikt naar pestgedrag ten aanzien van de vele Vlamingen die dagelijks naar Brussel pendelen. Daar doe ik niet aan mee."