Milieuorganisatie Dryade maakt een einde aan lange juridische strijd rond de herinrichting van het noordelijke deel van de Ring rond Brussel. De beslissing volgt op een akkoord tussen Dryade en De Werkvennootschap over de verdere aanpak van stikstof in het project. "De snelheid wordt verlaagd in de buurt van stikstofgevoelige natuurgebieden", klinkt het bij Dries Verhaeghe van Dryade.
Doorbraak in herinrichting Ring rond Brussel: “Snelheid daalt in buurt van natuurgebieden”
Het akkoord tussen Dryade en De Werkvennootschap is een belangrijke horde, maar nog niet alle verzet tegen de geplande herinrichting is daarmee van de baan. Zo moet er ook voor het stuk autosnelweg op Brussels grondgebied een vergunning aangevraagd worden. Ontslagnemend Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) blijft zich verzetten. “Een extra rijstrook van tien kilometer lang is geen optie voor mij. Als Vlaanderen de sneltram naar Brussel schrapt en tegelijk meer auto’s naar Brussel stuurt, betekent dat meer luchtvervuiling en meer files in en rond onze hoofdstad. Nu is het net het moment om toekomstgerichte keuzes te maken voor vlotte, zachtere en gezondere mobiliteit”, laat de minister weten aan Bruzz. Ook de gemeente Jette blijft zich verzetten tegen de plannen zoals die nu op tafel liggen.