In Groenendaal zijn nieuwe sporen op de lijn Brussel-Ottignies aangelegd

Nieuwe fase in uitrol GEN-netwerk: extra sporen tussen stations Watermaal en Terhulpen

don 12 jun

Het treinverkeer tussen het station van Watermaal en de inrit van het station Terhulpen op de lijn Brussel-Ottignies kan binnenkort over 4 sporen verlopen. Het gaat over een afstand van 9 kilometer, die ook Hoeilaart passeert. De werken zijn een nieuwe stap binnen de aanleg van het Gewestelijk ExpresNet (GEN). De extra sporen moeten leiden tot een verhoogde capaciteit en dus vlottere doorstroming van het treinverkeer.

De nieuwe sporen worden vanaf december in gebruik genomen. De 2 centrale sporen tussen Watermaal en Terhulpen, op de lijn van Brussel-Ottignies, zullen gebruikt worden voor de snelle treinen, de 2 buitenste sporen voor de lokale stoptreinen. Zo zal er geen interferentie meer zijn tussen beide verkeersstromen en moet een snelle trein niet meer vertragen wanneer hij achter een lokale trein met vertraging rijdt. Daarmee is de helft van deze spoorverbinding op 4 sporen gebracht. Het andere deel tussen Terhulpen en Ottignies volgt eind dit jaar.

De meettrein van Infrabel

De meettrein

Vandaag voerde een werktrein van Infrabel controles uit op de nieuwe sporen. De zogenaamde meettrein reed aan een lage snelheid van het station Groenendaal naar Watermaal en terug. Onderweg werden controles en metingen uitgevoerd aan de nieuwe sporen en de bovenleiding.

Het Gewestelijk ExpresNet rond Brussel heeft tot doel het openbaar vervoer in een straal van 30 kilometer rond de hoofdstad te verbeteren. Daarvoor worden op de 5 belangrijkste spoorassen extra sporen aangelegd. Op de lijnen Brussel-Halle, Brussel-Leuven en Brussel-Denderleeuw zijn die werken intussen uitgevoerd en de nieuwe sporen in gebruik genomen. Op de lijnen Brussel-Ottignies en Brussel-Nijvel wordt nog volop gewerkt.

Om het volledige GEN-net klaar te krijgen, wacht Infrabel nog op een aantal vergunningen. Zo is de procedure voor sporen in Sint-Genesius-Rode nog lopende. Voor de situatie in Linkebeek zijn nog veel vraagtekens.

De meettrein van Infrabel