leerlingen_school_mondmasker_corona.png

Herfstvakantie verlengd tot en met 11 november

zon 25 okt 2020

In de strijd tegen het coronavirus besliste Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zopas om de herfstvakantie te verlengen tot en met woensdag 11 november. Daarmee volgt hij de maatregel die Wallonië eerder al afkondigde. De Vlaamse regering kondigde vanmorgen nochtans aan voorlopig geen extra maatregelen te nemen.

"We nemen deze beslissing niet met plezier, want door corona zijn er al veel lestijden verloren gegaan. Maar volgens experts kan een beperkte verlenging van de vakantie al een positief verschil maken voor de samenleving," klinkt het in een persbericht.

Weyts wou eerst niet weten van een verlenging van de herfstvakantie of het sluiten van scholen. Vandaag zat hij samen met onderwijs- en gezondheidsexperts. Na afloop maakte hij bekend de herfstvakantie toch te verlengen met twee dagen. Woensdag 11 november is een nationale feestdag (Wapenstilstand), waardoor de leerlingen in de praktijk tot en met die dag vakantie zullen hebben.

"De schoolteams hebben hard gewerkt," zegt Weyts. "We vragen hen nog één week door te zetten om daarna even op adem te kunnen komen." Weyts verontschuldigt zich bij de ouders van kinderen die nu naar een oplossing moeten zoeken voor de extra vakantiedagen.

Het GITO in Overijse blijft grotendeels gespaard van COVID-19. Toch is de secundaire school voorstander van de beslissing. “Wij hebben een voordeel dat we geen leerachterstand hebben. We kunnen wel die twee dagen opvangen. Als wij die twee dagen minder les geven, maar daardoor de kerstvakantie kunnen bereiken zonder de school te sluiten, dan is dat zeker goed meegenomen voor de leerlingen en ook voor de maatschappij", zegt directeur Marc Rabaey.

De leerkrachten zullen de extra tijd goed kunnen gebruiken, want de school voert na de herfstvakantie blended learning in voor de derde graad. Dat is een combinatie van contactonderwijs en afstandsonderwijs. De leerkracht zal uitleg geven op school. De leerlingen kunnen thuis de leerstof op hun eigen tempo verwerken.

“Dat is met andere woorden ook differentiatie. Wanneer de leerling moeilijkheden heeft, komen er bijkomende oefeningen of uitleg. Als het een goede leerling is die de stof snapt, dan kun je die ook gaan uitdagen, zodanig dat er ook versterking is", aldus Rabaey. “Dat was ook eerst de bedoeling om dat zonder corona te doen, maar nu hebben we een tandje moeten bijsteken om dat te implementeren in de derde graad.”