Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Jambon gaat werk maken van meertalige 112-oproepcentrales

Jambon gaat werk maken van meertalige 112-oproepcentrales

Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon gaat werk maken van meertalige oproepcentrales. Die maatregel moet er voor zorgen dat Nederlandstalige noodoproepen die bij een Franstalige noodcentrale terecht  komen, toch opgevolgd kunnen worden. 

Het was volksvertegenwoordiger Kristien Van Vaerenbergh (N-VA) uit Lennik die in de Kamercommissie de minister interpelleerde over de kwestie. De regering had eerder al een akkoord bereikt over de meertalige 112-oproepcentrales. Maar in de praktijk is daar nog niet veel van te merken.

Nochtans dringen de burgemeesters van Galmaarden, Herne en Bever al langer aan op een oplossing voor het probleem. Het gebeurt immers regelmatig dat mensen die in de buurt van de taalgrens het noodnummer bellen, terechtkomen bij een operator die geen Nederlands spreekt.

Minister Jambon gaat nu de telecom-operatoren vragen om de best beschikbare technologie te gebruiken om te voorkomen dat een Nederlandstalige oproep terecht komt in een Franstalige centrale of omgekeerd. Ook gaat hij werk maken van enkele initiatieven om de meertaligheid bij de oproepcentrales te bevorderen. Dit moet er voor zorgen dat een Nederlandstalige noodoproep die toch in de noodcentrale van Henegouwen terecht komt, kan opgevolgd worden.

Het is trouwens de bedoeling dat alle alarmcentrales in ons land binnenkort hulpoproepen in meerdere talen kunnen behandelen. De taalproblemen doen zich immers niet alleen voor in Brussel of de Rand. Ook een Franstalige die bijvoorbeeld in Limburg dringende hulp nodig heeft, moet kunnen geholpen worden in zijn eigen taal. Dat was één van de engagementen in het regeerakkoord van de federale regering.