Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Tevredenheid patiënten ziekenhuis Halle bij laagste in Vlaanderen

Tevredenheid patiënten ziekenhuis Halle bij laagste in Vlaanderen

Uit de ziekenhuisbarometer van CM bleek eerder deze week dat het AZ Sint-Maria in Halle tot de duurste ziekenhuizen van Vlaanderen behoort. Uit de Patiëntenpeiling blijkt dat het ziekenhuis ook één van de slechtste scores heeft als het op tevredenheid van de patiënten aankomt. Maar 6 op de 10 patiënten raadt het ziekenhuis aan bij familie of vrienden.

De patiëntenpeiling stelt de patiënten 28 vragen, onder meer over de informatie die ze krijgen voor en tijdens hun opname, de inspraak die ze hebben in hun behandeling en de vriendelijkheid van het ziekenhuispersoneel. 58,2% van de patiënten zou het ziekenhuis in Halle 'zeker wel' aanbevelen bij familie en vrienden. Het AZ Jan Portaels in Vilvoorde scoort met 56,9% nog slechter. Beide ziekenhuizen zitten daarmee ruim tien procent onder het streefcijfer.

In het algemeen blijkt wel dat het ziekenhuis Vilvoorde op het merendeel van de indicatoren beter scoort dan het ziekenhuis in Halle. Op beide plaatsen is de patiënt wel tevreden over de vriendelijkheid van het personeel. "Uit de peiling blijkt ook dat de patiënt uitermate tevreden is over de informatie van de verwijzende arts over hoe hij zich moet voorbereiden op de opname en over de informatie die hij krijgt voor de verdere behandeling na het ontslag uit het ziekenhuis", staat te lezen in een reactie van het AZ Sint-Maria op de cijfers.

Toch merkt het ziekenhuis dat de communicatie beter moet. "Voor de informatieverstrekking over de oorzaken van hun aandoening, de mogelijke behandelingswijze, de gevolgen en aan de opname verbonden kosten zijn de scores lager. Ook het aansporen van de patiënt om meer participeren in zijn zorg kan beter", aldus het ziekenhuis.

Daarom heeft het AZ Sint-Maria een kwaliteitsteam opgericht dat zich bekommert om de patiëntenparticipatie en- beleving. "Met gerichte projecten zullen we proberen om beter aan de wensen van de patiënten tegemoet te komen. We plannen ook een eigen bijkomende en meer diepgaande vragenlijst om te achterhalen waarom patiënten hun antwoord aldus geven op de vragen van de huidige vragenlijst", besluit het ziekenhuis.