Aanpak A8 zaait verdeeldheid in Halle

don 24 maa 2016

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil de drukke en gevaarlijke kruispunten op de N203, de verbindingsweg tussen de Ring en de A8 op korte termijn aanpakken. Hij denkt daarbij aan het aanleggen van bruggen en/of tunnels per kruispunt. Aanvankelijk was het plan om alle kruispunten te omzeilen via een lange tunnel. Halle vreest nu dat die plannen worden afgevoerd. 

Liever een aanpak op korte termijn, zegt minister Weyts (N-VA)

Op de N203 in Halle, die de Ring verbindt met de snelweg naar Doornik, bevinden zich 3 kruispunten die bijzonder druk en gevaarlijk zijn. Al jaren wordt er over gesproken om die vervelende verkeersknopen weg te werken. “Op korte termijn wil ik die 3 zwarte kruispunten aanpakken met een tunnel of een brug. Dat zal sneller gaan dan een volledige ondertunneling. Als we die maatregelen nu al realiseren dan kunnen we in de toekomst nog altijd werk maken van een volledige ondertunneling. Dat zal dan zelfs een stuk gemakkelijker gaan”, aldus Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken op RINGtv.

Studie is geldverspilling, zegt Pieters (CD&V)

Maar eerst komt er een studie die zal onderzoeken hoe de kruispunten het best kunnen worden aangepakt. “Dat is geldverspilling”, meent Dirk Pieters, burgemeester van Halle. “Het is al allemaal onderzocht en daaruit blijkt dat die aanpak per kruispunt de toestand alleen nog erger maakt”, aldus Pieters. De stad wil één lange tunnel onder de drie kruispunten. “Maar dat is dan weer zo duur dat het 10 jaar zou duren voor er kan begonnen worden met de werkzaamheden”, repliceert minister Weyts. Hij wil de eerste spadesteek geven in 2019.

Ondertunneling is momenteel niet betaalbaar, zegt Demesmaeker (N-VA)

Over de ondertunneling is al sinds 2012 een concensus in de Halse gemeenteraad. Maar volgens burgemeester Pieters heeft de N-VA-oppositie die unanimiteit nu verbroken om minister Weyts, ook een N-VA'er, uit de wind te zetten. “Iedereen heeft graag die tunneloplossing. Dat is een ideale oplossing. Maar men heeft de kar natuurlijk zo vol geladen na al die jaren planning dat die niet meer voortgetrokken kon worden. Dat is op dit moment een onbetaalbaar project en we hebben nu een minister die op kortere termijn een aantal realistische ingrepen wil doen. Dat is wat ook de Hallenaar wil”, aldus Mark Demesmaeker, N-VA fractieleider in Halle.