brussels_airlines.jpg

Brussels Airlines maakt 5 miljoen euro verlies per dag

woe 30 maa 2016

Zolang Brussels Airlines niet kan terugkeren naar zijn uitvalsbasis Zaventem, stapelt de luchtvaartmaatschappij de verliezen op. Volgens een ruwe schatting verliest Brussels Airlines sinds de aanslagen van 22 maart 5 miljoen euro per dag. Toch zijn de financiën op dit moment niet de prioriteit, maar wel de passagiers, aldus Brussels Airlines. 

Sinds de aanslagen ligt het passagiersverkeer op Brussels Airport stil. De luchthaven van Zaventem stelt alles in het werk om zo snel mogelijk opnieuw op te starten.  Intussentijd hebben luchtvaartmaatschappijen, zoals Brussels Airlines, hun vluchten in een recordtijd afgeleid naar de regionale luchthavens. 
 
"We hebben twee dagen niet kunnen opereren, maar vanaf donderdag hebben we dan het onmogelijke waargemaakt en zijn we uitgeweken naar twee regionale luchthavens: Deurne en Luik. dat is normaal een werk dat drie à vier maanden zou duren, omdat dat een heel logistiek werk is, en dat hebben we dan op één dag gedaan. Momenteel bieden we dus nu ongeveer 40% van onze normale vluchten aan, vanuit Luik en vanuit Antwerpen onze vluchten op korte afstand en onze langeafstandsvluchten naar Afrika en de States, die bieden we aan vanuit Zürich en Frankfurt," vertelt Kim Daenen, woordvoerster van Brussels Airlines. 
 
Toch stapelt Brussels Airlines sinds de aanslagen de verliezen op. "We spreken momenteel van een verlies van 5 miljoen per dag. Dit is de grootste crisis die Brussels Airlines al heeft gekend. Maar met die cijfers zijn we nu momenteel niet bezig, we zijn bezig met hoe we onze passagiers op hun bestemming krijgen en hoe we hen kunnen informeren over de nieuwe vluchten. Want het is natuurlijk heel moeilijk om ver vooruit te kijken. We wachten allemaal op de heropening van Brussels Airport, dus we kunnen niet ver vooruitkijken voor onze vluchten. We vragen dan ook aan iedereen om goed onze website, brusselsairlines.com, in de gaten te houden.