Vier nieuwe fietszones in Merchtem

Vier nieuwe fietszones in Merchtem, maar oppositie wil er net drie schrappen

don 28 maa

Er komen vier nieuwe fietszones in het centrum van Merchtem. Dat heeft de gemeenteraad goedgekeurd. Ook oppositiepartij Pro Merchtem stemde daarmee in, maar die vraagt op haar beurt dan weer om er drie andere te schrappen omdat ze te lang zouden zijn. "Ze zorgen voor heel wat irritatie," klinkt het. De meerderheid gaat niet mee in dat verhaal.

De fietser komt er op de eerste plaats, bestuurders mogen er maar dertig kilometer per uur rijden en fietsers inhalen is verboden: da's het heldere principe van een fietsstraat. De afgelopen jaren werden er in Merchtem al heel wat ingevoerd en binnenkort komen er nog vier bij in de Stationsstraat, Koning Albertstraat, Vesten en Alfons Bursensstraat. De meerderheid zet daarvoor het licht op groen.

Ook oppositiepartij Pro Merchtem ziet er geen graten in. "Omdat ze in de praktijk al als fietsstraten functioneren door de smalle doorgang voor auto’s”, zegt raadslid Joris Verspecht (Pro Merchtem). “Ook de aanwegzigheid van de lagere school De Plataan rechtvaardigt de maatregel en fietsers zullen er ook minder op het voetpad rijden als het een fietszone wordt.”

"Rustig fietsen zit er niet meer in. Ze zijn veel te lang. Fietsers worden opgejaagd en ervaren druk."

- Joris Verspecht (Pro Merchtem)

Maar Pro Merchtem legt tegelijkertijd een andere eis op tafel. Ze vragen om drie andere fietsstraten af te schaffen. Het gaat dan om de Linthoutweg, de Romeinsebaan en de Linthoutweg. "We vinden die veel te lang," steekt Verspecht van wal. "Fietsers krijgen er het gevoel dat een auto hen op de hielen zit. Ze worden opgejaagd en ervaren een druk van auto's. Die te lange fietsstraten moeten ongedaan worden gemaakt. In de fietszones vragen we ook dat de politie aan handhaving doet. Er moet ook meer inspraak komen van de bewoners over de locaties waar die fietsstraten of -zones zouden komen."

Niet van plan om situatie aan te passen

Aan de bestaande fietsstraten in de Linthoutweg, Romeinsebaan en Drielindenbaan gaan we niet meteen iets veranderen”, zegt schepen van Mobiliteit Lien Casier (CD&V Plus). “Ik begrijp wel de argumenten van Pro Merchtem, maar die fietsstraten zijn er niet zomaar gekomen. De Linthoutweg is gelegen op een recreatieve fietsroute, met dus heel veel fietsers, zeker in het weekend. Daar geven we dus voorrang aan de fietsers. De Drielindenbaan heeft te maken met veel sluipverkeer, dat een kortere weg richting Asse zoekt. Ik sluit niet uit dat er missschien in de toekomst fietsstraten zouden herbekeken worden, maar nu gaat er niks aan veranderen.”