Elektrisch vliegen Grimbergen

Vliegveld Grimbergen test elektrisch vliegtuig: “We maken ons klaar voor de toekomst”

zon 14 apr

Op het Vliegveld van Grimbergen is gisteren een hele dag het elektrisch vliegtuig Pipistrel Velis Electro getest. “We willen de trein niet missen bij de overgang van vliegen met fossiele brandstoffen naar elektrisch vliegen. Deze demonstratie en testvluchten zijn een eerste stap”, klinkt het.

Vanuit Antwerpen kwam demopiloot Robin Moons uit Hofstade (Zemst) met de Velix Electro aangevlogen op het Recreatief Vliegveld van Grimbergen (RVG). Geen lange afstand, want daarvoor is het elektrisch vliegtuig niet ontwikkeld. Het is een tweezitter zonder bagageruimte met maximaal opstijggewicht van 600 kilogram. “Het grote verschil tussen het elektrisch vliegen en het vliegen met brandstof, is het vliegbereik”, vertelt Robin.

“Met brandstof kan je met een gelijkaardig toestel zo’n vijf uur vliegen. Dit elektrisch aangedreven toestel, haalt ongeveer één vlieguur. Dit toestel is eigenlijk ontwikkeld om beginnende piloottrainingen mee te doen, niet voor verre afstanden. Qua comfort en vliegen is er weinig verschil. Alleen is deze elektrische versie een heel pak stiller.”

Cockpit elektrisch vliegtuigje

“Wij willen klaar zijn voor de toekomst”, zegt voorzitter René Van Campenhout van het Recreatief Vliegveld Grimbergen. “We proberen mee te gaan in de evolutie van de vliegtuigen. Vanuit Europa worden sommige benzinetypes al niet meer toegelaten. Het enige alternatief momenteel is elektrisch vliegen.”

“Dat staat nog wel in zijn kinderschoenen, maar we willen er als eerste bij zijn om te zien wat het geeft. Daarom testen we dit elektrisch toestel nu in Grimbergen. De voortstuwing is toch anders en ook de wielen zijn kleiner dan onze andere toestellen. Dat geeft een verschil op het gras. Daar moet je rekening mee houden.”

“Het is vooral onze bedoeling om dit soort vliegtuigen in de toekomst in te zetten als lestoestel”, vult secretaris Patrick Rosseau van het Recreatief Vliegveld aan. “Bijna 60 procent van onze vluchten zijn lokale vliegbewegingen. In het begin van de opleiding wordt er immers veel lokaal in de omgeving geoefend, met touch and go’s -landen en opstijgen-. Dan is het de bedoeling om zo’n toestel in te zetten. Momenteel worden er ook speciale zones rond het vliegveld afgebakend voor de reductie van uitstoot. Een elektrisch toestel heeft geen uitstoot en maakt weinig geluid, daarmee zit je dus goed.”

“We zijn overigens op verschillende vlakken bezig om het elektrisch vliegen hier mogelijk te maken”, geeft voorzitter René Van Campenhout nog mee. “Aan onze energieleverancier Total, dat ook laadpalen ontwikkelt voor elektrische vliegtuigen, hebben we al gevraagd om ook hier zo’n systeem te installeren, van zodra dit op punt staat.”

“We willen met zonnecellen onze eigen energie opwekken, zodat we zo energie-neutraal mogelijk vliegen in de toekomst. Daarnaast bereiden we de aanvraag voor om de goedkeuring te krijgen van het Bestuur der Luchtvaart om dit elektrisch type vliegtuig te integreren in onze opleiding. Het ligt dus veel ruimer dan alleen maar de testvluchten die we nu doen. Er komt heel wat bij kijken.”