Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Transporteconoom Van de Voorde: "Het kan erger worden dan tijdens Sabena"

Transporteconoom Van de Voorde: "Het kan erger worden dan tijdens Sabena"

Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) is een akkoord tussen Brussels Aiirlines, Lufthansa en de federale overheid cruciaal voor het voortbestaan van de Belgische luchtvaartmaatschappij. Dat vertelt Van de Voorde in gesprek met BRUZZ. "Zonder akkoord gaat Brussels Airlines overkop. Het grote verschil tussen nu en bij Sabena is dat er destijds een dochtermaatschappij klaarstond om een doorstart te maken. Nu is er niets. Het kan dus erger worden."

Brussels Airlines dat met een kwart kleiner wordt is volgens Van de Voorde niet voldoende om te overleven. De maatschappij heeft 290 miljoen euro nodig. Moederbedrijf Lufthansa wil een deel van dat bedrag investeren, maar onderhandelt ook al wekenlang over staatssteun. Vrijdag zit Lufthansa samen met Minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD). Cruciaal vindt transporteconoom Eddy Van de Voorde, die spreekt van een rampscenario als Brussels Airlines overkop dreigt te gaan.

"Dan zal naast Brussels Airlines ook de luchthaven van Zaventem zelf in de problemen komen. Niet alleen Brussels Airlines verdwijnt dan, maar ook alle verbindingen die leefbaar zijn dankzij de luchtvaartmaatschappij. Verbindingen vanuit Azië om de Verenigde Staten zijn er vaak alleen maar omdat er trafiek wordt aangebracht door Brussels Airlines", zegt Eddy Van de Voorde aan BRUZZ.

Intussen vrezen de vakbonden dat met Brussels Airlines het eerste dominosteentje in een reeks van vele is die zal vallen. "De herstructurering zal zich sowieso laten voelen bij de bagageafhandelaar, maar ook bij andere toeleveranciers, horeca op de luchthaven en bewaking", zegt Filip Lemberechts van de liberale vakbond.

Swissport ziet z'n grootste klant met een kwart kleiner worden."Zolang de bestemmingen die geschrapt worden niet bekend zijn kunnen wij de impact op de bagageafhandeling van Swissport niet inschatten. Die impact is immers zoveel groter als het gaat om bestemmingen zoals Nice en Madrid waarop meerdere keren per dag gevlogen wordt dan op andere die slechts in beperkte mate worden aangedaan", aldus Fouad Bougrine van de liberale vakbond.