De Werkvennootschap zegt dat het project nog in een prille fase zit. “Wij zijn bijvoorbeeld nog aan het modelleren of we het verkeer over minder rijstroken kunnen laten rijden, waardoor de tijdelijke weg minder breed wordt en minder inname van grond moeten doen”, zegt Marijn Struyf. “Veel mogelijkheden zijn er echter niet. Als we naar één rijstrook gaan in elke richting, gaat de A8 en omgeving volledig dichtslibben. Omdat dat onderzoek tijd vraagt, zullen we pas in september meer informatie kunnen delen met de betrokken mensen.”
De Werkvennootschap benadrukt ook dat er nog niet wordt gesproken over onteigeningen. Er worden wel al gesprekken gevoerd rond een minnelijke verwerving. Daarbij bereikt de overheid op een niet-gedwongen manier een akkoord met de eigenaars over de te verwerven gronden.
“Bij andere projecten van deze omvang is dat vlot gegaan”, zegt Struyf. “Je wordt als burger degelijk vergoed. Je krijgt een wederbeleggingsvergoeding bovenop de geschatte waarde van je huis, een verhuisvergoeding en dat soort zaken. Maar als je potentieel verworven wordt, dan ben je mogelijk wel je huis kwijt. We beseffen dat dat een harde boodschap is.”