fuif3.jpg

'Mysterydrinkers' controleren alcoholverbod voor jongeren in Herne

vrij 12 feb 2016

De komende maanden gaat Herne zogenaamde mysteryshoppers inzetten om het verbod op verkoop van alcohol aan minderjarigen te controleren. Enkele jongeren van 15 en 16 jaar zullen proberen in een aantal horecazakenen op jeugdfuiven alcohol te bestellen.

Wordt de alcoholwetgeving nageleefd?

“De actie is een samenwerking tussen de gemeente Herne, de preventiedienst Pajottenland, Horeca Vlaanderen en de Vereniging voor Alcohol- en drugsproblemen. Ze willen controleren of de alcoholwet in Herne wordt nageleefd en of er eventueel extra sensibilisering nodig is. Alle horeca-uitbaters zijn ondertussen op de hoogte van de actie. Ze kregen allemaal een brief, een deursticker en uitleg over de alcoholwetgeving. 

Nog Tijd Zat

Herne is lang niet de enige gemeente die wil voorkomen dat jongeren te vroeg met alcohol in aanraking komen. In de Druivenstreek loopt ook al enkele jaren de Nog Tijd Zat-campagne. Die heeft tot doel de jeugd te sensibiliseren en hen te laten nadenken over alcohol, alcoholgebruik en de limieten en gevolgen ervan. Zo mogen alcoholhoudende dranken zoals bier en wijn niet verkocht worden aan jongeren onder de zestien jaar. Voor sterke dranken als jenever, wodka, maar ook alcopops met rum of wodka, ligt de leeftijdsgrens op achttien jaar.

[[{"type":"media","viewmode":"mediaoriginal","fid":"42042","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"865","width":"610"}}]]

De Nog Tijd Zat-campagne voorziet affiches en banners die tijdens evenementen opgehangen kunnen worden. Op die manier dragen de organisatoren zonder al te veel moeite een steentje bij aan de campagne. De jeugdraden van Overijse en Hoeilaart ondersteunen de campagne en ontlenen het materiaal consequent voor hun evenementen.