© De Werkvennootschap

Vlaamse regering stopt sneltram langs A12 in koelkast: “Nog maar weinig interesse in het project”

De Vlaamse regering stopt de plannen voor een sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel in de koelkast. Volgens minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) is er nog maar weinig interesse in het project vanuit de gemeenten in de Rand rond Brussel.

Over de aanleg van een sneltram langs de A12 is al heel wat inkt gevloeid. De plannen zijn al zo’n 15 jaar oud. Met de sneltram zouden mensen op 40 minuten van Willebroek naar Brussel kunnen pendelen. De tram zou halt houden in Londerzeel, Wolvertem, Meise en Strombeek-Bever. “Ik heb de opdracht gegeven aan De Werkvennootschap om verdere stappen in het dossier on hold te zetten”, zegt minister De Ridder aan VRT NWS. “Het project wordt te weinig gedragen door de lokale besturen. Er is ook te veel onduidelijkheid over wat er op Brussels grondgebied gaat gebeuren.”

Om die reden ziet ook burgemeester van Londerzeel Nadia Sminate, partijgenoot van minister De Ridder, de sneltram liever niet komen. “Het oorspronkelijke idee was dat de sneltram tot aan Brussel-Noord zou rijden, maar nu zou de lijn al stoppen aan de Heizel. Daar hebben de inwoners van Londerzeel niets aan", klinkt het bij Sminate.

Voor de sneltram werd al heel wat voorbereidend studie- en tekenwerk verricht. Zo zitten ook de tramhalteomgevingen van Londerzeel en Wolvertem al in de ontwerpfase. De Werkvennootschap hoopte in de loop van dit jaar de omgevingsvergunning op zak te hebben, zodat in 2031 de eerste sneltram tussen Willebroek en Brussel zou kunnen sporen.

Brussels minister Van den Brandt misnoegd

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is misnoegd over de beslissing van haar Vlaamse collega. "Dit is nonsens. N-VA verzint een zogezegde Brusselse beslissing die gewoon niet bestaat", zegt Van den Brandt. "In elke voorbereidende stap voor de sneltram werd tot nu toe gewerkt met hetzelfde gegarandeerde Brusselse tracé via grotendeels al bestaande tramsporen vanaf de Heizel tot aan Brussel-Noord. Dat tracé staat trouwens ook al jaren in de infobrochures van hun eigen Vlaamse administratie en De Werkvennootschap.”

Van den Brandt hoopt dat de sneltram er alsnog komt. "Waarom zet N-VA dit nu plots ‘on hold’? Wil Vlaanderen dan pendelaars in de auto richting Brussel blijven duwen terwijl ze de alternatieven begraven? Iedereen is het erover eens dat we net méér openbaar vervoer nodig hebben om de files aan te pakken. En deze sneltram heeft een groot potentieel. De kosten-baten analyse toont aan dat de baten minstens twee keer groter zijn dan de kosten", aldus de Brusselse mobiliteitsminister.

"Mevrouw Sminate gedraagt zich als het loopmeisje van de Antwerpse minister om middelen die voorzien zijn om de verkeersknoop rond de hoofdstad te verlichten in de Antwerpse Oosterweelwerken te investeren."

- Hans Bonte, Vlaams parlementslid (Vooruit)
Hans Bonte

Ook binnen de Vlaamse meerderheid wordt verrast gereageerd. “Dit is ongezien, één burgemeester dreigt een enorme investering van 550 miljoen euro in kwaliteitsvol openbaar vervoer in de Rand in de prullenbak te doen belanden. Burgemeester Sminate gedraagt zich als het loopmeisje van de Antwerpse minister om middelen die voorzien zijn om de verkeersknoop rond de hoofdstad te verlichten in de Antwerpse Oosterweelwerken te investeren”, is Bonte vlijmscherp. “De partijbelangen van mijn collega gaan duidelijk voor op de belangen van de brede regio rond Meise, Londerzeel en Willebroek.”

Bonte roept de politici uit Halle-Vilvoorde op – en het Toekomstforum in het bijzonder - om in actie te schieten om deze belangrijke investering voor onze regio niet verloren te laten gaan. "Als het project wordt geschrapt, betekent dat de al gemaakte kosten - die worden geraamd tussen de 10 en de 15 miljoen euro - per direct verloren zijn. Maar erger nog is dat deze snelle verbinding helemaal op de helling komt te staan", aldus Bonte.

Hieronder de reactie van Vlaams parlementslid Hans Bonte (Vooruit):