Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Ternats bedrijf slachtoffer van fraude met facturen

Ternats bedrijf slachtoffer van fraude met facturen

Carro-Bel, een bedrijf uit Ternat, is het slachtoffer geworden van oplichters. De voorbije maanden kregen zes klanten van het bedrijf een factuur toegestuurd waarop het rekeningnummer werd aangepast. Hun geld kwam daardoor niet op de rekening van Carro-Bel terecht, maar op die van de fraudeurs. Het bedrijf liep zo al minstens 84.000 euro mis.

Deze twee facturen zijn quasi identiek. Enkel het rekeningnummer links bovenaan de facturen verschilt. Het Ternatse bedrijf Carro-Bel werd de voorbije maanden al zes keer het slachtoffer van deze fraude met facturen.

“Na het versturen van een herinnering blijkt dus soms dat die mensen wel al betaald hebben.  Zij sturen dan hun betalingsbewijzen door.  En dan blijkt dat de rekeningnummers vervalst werden”, vertelt Jimmy De Breucker, zaakvoerder bij Carro-Bel in Ternat.   Carro-Bel liep zo in totaal al 84.000 euro mis. Al zijn het eigenlijk de klanten van het bedrijf die het slachtoffer zijn, want zij moeten

volgens de wet hun factuur nog een tweede keer betalen.  Daarom probeert het bedrijf een oplossing te zoeken voor de klanten.  Het parket van Halle-Vilvoorde is intussen een onderzoek gestart. Maar bij Carro-Bel zijn ze er zo goed als zeker van dat de oplichters binnen Bpost te vinden zijn.

Onze boekhouder geeft de facturen eigenhandig af in het postkantoor.  “Dus de fraude moet plaats vinden tussen de afgifte en de aflevering bij de klant”, beweert zaakvoerder De Breucker.  Bpost zelf acht dat niet bewezen, maar verleent z'n volledige medewerking aan het onderzoek. Bij Carro-Bel gaan ze de facturen voortaan niet meer met de post, maar via e-mail versturen.