Overslaan en naar de algemene inhoud gaan

Weyts zet in op Nederlandstalige leesvaardigheid

Weyts zet in op Nederlandstalige leesvaardigheid

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) investeert in 22 projecten ‘Lezen op school’ die volgend schooljaar de leesvaardigheid van zo’n 80.000 kinderen en jongeren in heel Vlaanderen zullen versterken. Weyts gebruikt voor de Vlaamse Rand bijkomende middelen uit het Vlaamse Randfonds.

“Goed en graag lezen helpt kinderen met álles”, zegt Weyts. “Je hebt het ook nodig om vraagstukken op te lossen of om kaarten te lezen. De kwaliteit van ons onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het lezen”. Uit onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid van jongeren achteruit gaat. Vlaams minister van Onderwijs Weyts investeert nu ruim 2 miljoen euro in 22 projecten ‘Lezen op school’ die in de loop van volgend schooljaar de leesvaardigheid van in totaal zo’n 80.000 kinderen en jongeren zullen versterken. “Ongeveer € 250.000 komt uit het Vlaamse Randfonds”, zegt Weyts. “Met die middelen zetten we specifiek in op leesbevorderingsprojecten in de Vlaamse Rand. We moeten lezen bevorderen in héél Vlaanderen, maar de Vlaamse Rand kampt met de extra uitdaging van veel anderstalige inwijkelingen.”

125.000 euro gaat naar het Toekomsforum Halle-Vilvoorde, vzw ‘de Rand’, CTO, De Horizon vzw en het Agentschap Integratie en Inburgering, die onder meer boekenpakketten zullen aankopen en leesgroepjes organiseren, begeleid door vrijwilligers. De bib van Liedekerke krijgt 74.200 euro voor leesbevorderingsprojecten die het samen met vzw Alaik Moloto, de provincie Vlaams-Brabant, de GO! basisschool De Bij, de St. Antoniusschool, en de kleuter- en lagere school Knipoog en De Boomgaard zal uitvoeren.