Stopzetten sneltram langs A12 doet stof opwaaien in Vlaams parlement: “Mensen voelen zich bedot”

Het dossier van de sneltramlijn langs de A12, van Willebroek over Londerzeel en Meise tot Brussel, heeft in het Vlaams parlement behoorlijk wat stof doen opwaaien. Vorige week raakte bekend dat Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) het plan in de koelkast stopt, omdat er nog maar weinig interesse voor het project zou zijn, Brussel de eindhalte zou hebben aangepast en het onduidelijk is of de stad met genoeg geld over de brug zal komen.

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder werd het vuur aan de schenen gelegd eergisteren in het Vlaams parlement. “De minister beslist individueel, zonder overleg, alsof het een soort van ingeving van het moment is, om die plannen op de schop te laten gaan. Dat heeft natuurlijk een enorm gevolg voor al die mensen die daar wonen en rekenden op die snelle tramverbinding. Die voelen zich bedot”, klonk het bij Vlaams parlementslid Line De Witte (PVDA).

In het dossier rond de sneltram werd al heel wat werk verricht en dat baart Frédéric Erens (Vlaams Belang) zorgen. “Er is al bijna 20 miljoen euro aan belastinggeld uitgegeven, wat gebeurt daarmee? Wat met de reeds gebeurde onteigeningen en de andere onderdelen in het dossier, zoals de fietssnelweg F28 en de park-and-ridezones”, vraagt hij zich af. “Wat met de geplande heraanleg van het op- en afrittencomplex aan de A12, die is afgestemd op de tram? Wat met de plantentuin van Meise, die investeringen deed met het oog op de extra bezoekers door die sneltram?”, voegt Kris Poelaert (cd&v) er nog aan toe.

© De Werkvennootschap

Veel vragen dus, maar weinig antwoorden. Ook voormalig burgemeester van Vilvoorde Hans Bonte is niet mals voor de huidige mobiliteitsminister. “Ik denk dat de minister echt eens deugd zou hebben van een goed gesprek met haar voorgangers, minister Weyts en mevrouw Peeters, over het maatschappelijk en het mobiliteitsbelang van de Ring rond Brussel voor heel Vlaanderen”, aldus Bonte. “Ik hoop alvast dat het enkel een donkere wolk was en dat het niet aan een zijden draadje hangt. Het dossier Meise-Westrode is eveneens gerealiseerd onder de conditie van de sneltram. Als één dominosteen valt, dreigt de rest te volgen.”

Volgens De Ridder valt de tram uit de boot omdat er geen draagvlak meer zou zijn en omdat de Brusselse regering de eindhalte zou hebben verlegd van Brussel Noord naar de Heizel, wat Brussel overigens ontkent. “De minister weet heel goed dat dit een domme beslissing is, net zoals ze zeer goed weet dat ze bespaart op het openbaar vervoer en de fout met onbestaande beslissingen probeert door te schuiven naar andere regeringen”, verdedigt Aimen Horch zijn partijgenoot, Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt.

© De Werkvennootschap

Maar net als minister De Ridder kijkt ook Vlaams minister van de Vlaamse Rand Ben Weyts naar Brussel. “We wachten nu toch al een tijdje op hen in dit dossier”, zegt Weyts, die als mobiliteitsminister nog bevoegd was voor het dossier. “Vandaag zijn ze in Brussel aan het bedelen achter geld om het Schumanplein te kunnen heraanleggen. Ik ga ervan uit dat die veel grotere bedragen voor de tramverbinding er ook niet onmiddellijk gaan zijn. Wij in Vlaanderen moeten nu wel de keuze maken.”

Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder weigert alle commentaar in het dossier. “Alles is al gezegd in de plenaire vergadering”, horen we van haar kabinet. Daarin zei De Ridder dat alleen projecten die in het Vlaams regeerakkoord staan, definitief zijn. Maar volgens Bonte staat de sneltram er wel degelijk in. “In het regeerakkoord staat dat Vlaanderen mobiliteitsinvesteringen zoals de aanpak van de R0, A8 en A12 stimuleert, met inbegrip van de flankerende maatregelen. De sneltram is zo’n flankerende maatregel, net als de fietssnelwegen. Als ik dat lees, zie ik dat de sneltram een beschermd project is.”

Maar volgens Ben Weyts heeft Vlaanderen andere prioriteiten. “Het is gewoon een kwestie van gezond verstand. We kunnen de centen beter besteden aan de werken aan de Ring rond Brussel en de luchthaventram. Die zijn belangrijker dan de sneltram tussen Willebroek en Brussel.”