“Een verlenging van 25L is ontoelaatbaar voor ons dorp. Als we dat toestaan wordt Steenokkerzeel een tweede Doel. Dan wordt dit hier onleefbaar”, reageert Kurt Ryon, burgemeester van Steenokkerzeel, in het nieuws op RINGtv. Hij woont vlak naast de grond die binnenkort wel eens tarmac zou kunnen worden. (zie foto links)

Ook in Zaventem zijn ze niet te spreken over een mogelijke verlenging van 25L. “Zowel Zaventem-centrum, Nossegem en Sterrebeek gaan hierdoor een enorme geluidslast krijgen. Want dat wil zeggen dat ongeveer de helft van alle vluchten over die gemeenten zullen terechtkomen. Dag en nacht. Dat is een horrorscenario waar we ons moeten tegen verzetten”, aldus Eric Van Rompuy, schepen van Ruimtelijke Ordening in Zaventem.

Nieuw burgemeestersfront?

Door meer vluchten over de Oostrand te laten gaan, zou Brussels Airport meteen ook verlost zijn van de strenge Brusselse geluidsnormen. “Als dit scenario waarheid wordt, gaan we een front vormen met alle burgemeesters uit de Rand zoals we dat destijds gedaan hebben om de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde af te dwingen. Het kan niet wat Brussel ons aandoet, wat Brussels Airport Company ons aandoet. Ook Vlaanderen heeft z'n eisen en ook in Vlaanderen wonen mensen”, aldus Ryon. Brussels Airport wilde vandaag niet reageren. Morgen doet de luchthavenuitbater z'n Strategisch Plan uit de doeken op een persconferentie. (Lees ook het bericht: Brussels Airport wil fors uitbreiden naar oostrand)